Una escola catalana, referent mundial en educació. // CC0
Actualment el sistema d’ensenyament tradicional està a debat. De models n’hi ha molts, però una de les escoles pioneres en això de deixar enrere el sistema pedagògic de tota la vida és el Col·legi Montserrat de Barcelona.
Nens petits gatejant als passadissos
Nens petits gatejant pels passadissos del centre, amb la mestra que també anava a quatre grapes. Aquesta és una imatge que s’ha vist al col·legi. Per què? De què serveix?
Pissarres diferents
A les aules hi ha pissarres, però potser s’utilitzen de maneres diferents. La mateixa taula dels alumnes es pot fer servir de pissarra, per fer pluja d’idees.
Assignatures no, temes interdisciplinaris
Les assignatures, a l’ESO, estan agrupades de manera interdisciplinària. Al dia potser fan 2, 3 o 4 assignatures. Els alumnes treballen interdisciplinàriment, però amb blocs d’hores molt grans. Entren a classe a les 8.30 h del matí. Els temes que es tracten a classe els decideixen els professors, que es reuneixen cada setmana.
Hi ha un horari/agenda, però està organitzada per projectes interdisciplinaris, no per assignatures, que es van seguint de manera mecànica al llarg de la setmana. Hi ha un mínim d’estructura, però es trenca per fer coses diferents.
Petits descansos
Els més petits moltes vegades ni noten l’estona de descans a mig matí, perquè van descansant durant tota la jornada. La resta d’alumnes tenen unes estones de descans: uns 20 minuts al matí, i una estona a l’hora de dinar.
El professor no fa callar els nens
És important treballar amb grup, que hi hagi discussions perquè augmenta la capacitat cognitiva. Per tant, es parla.
Exàmens només de vegades
Els exàmens queden molt a les mans dels professors. Si el professor creu que queda demostrat l’aprenentatge, no cal fer examen.
No es memoritza
L’alumne va construint els coneixements. Es busca que l’alumne senti la necessitat d’aprendre, per tirar endavant alguna cosa.
Mòbils, només de vegades
Els alumnes no porten el mòbil habitualment, però els professors els poden demanar que el facin servir puntualment, per gravar-se, fer fotos, o alguna altra eina. Hi ha un pacte amb el professor, se li explica per què el faran servir.
Deures, amb mesura
El problema és el tipus de deures. De vegades hi ha famílies que volen deures, i d’altres que no. El que volen és que els alumnes, si estan immersos en un projecte i necessiten fer coses a casa, ho facin, o potser no han aprofitat bé el temps d’aula i necessitaran fer un treball.
Sense llibres de text
No fan servir llibres de text. Hi pot haver biblioteca de recursos, però no és un llibre per a cada nen, ni el llibre és la guia o la pauta diària que segueix les classes.
Nens barrejats
Es barregen nens de diferents cursos. No està estructurat per fer-ho habitualment, però es busca fer-ho perquè és interessant veure com aprenen junts grans i petits. A més a més, contextualitzen molt en la vida real, i en el món professional no hi ha l’homogeneïtat que de vegades es busca en una escola.
Extraescolars
Intenten que siguin un enriquiment en el projecte educatiu. Teatre, activitats esportives, o fins i tot costura.
Els mestres són clau
Creuen que la clau del projecte està en el professorat. Tenen molta formació, busquen sempre les fonts originals a l’hora de rebre la formació sobre noves pedagogies, allà on ha sorgit la idea de la nova tècnica o manera de fer.
L’objectiu final és que el nen, quan sigui adult, sigui capaç de tirar endavant i prendre decisions en un món complex, ambigu; que sigui una persona estructurada, amb objectius clars, amb principis i molt flexible.
http://www.rac1.cat/info-rac1/20170601/423121186202/una-escola-catalana-referent-mundial-en-educacio.html
No hay comentarios:
Publicar un comentario